Niemieckie porty morskie znajdują się w kryzysie. Od lat ich wolumeny przeładunków są coraz niższe, a w ubiegłym roku spadły do poziomu sprzed dwóch dekad. Przez osłabienie konkurencyjności, problemy strukturalne, zaniedbania w zakresie modernizacji i rozbudowy infrastruktury liniowej (głównie kolejowej), a także digitalizacji czy automatyzacji porty RFN tracą klientów – zarówno rodzimych, jak i zagranicznych – na rzecz rywali z państw sąsiednich.
PKO Leasing podpisał z Europejskim Funduszem Inwestycyjnym jeden z największych unijnych kontraktów InvestEU – głównego programu wspierania MŚP w Unii Europejskiej. Projekt PKO Leasing dostarczy ponad 2 miliardy finansowania polskim przedsiębiorcom.
Prawie jedna trzecia portów na całym świecie jest nieprzygotowana do wprowadzenia zalecenia IMO wprowadzenia obsługi informatycznej klientów w formie "Maritime Single Window 2024” – wynika z badania 200 portów przez New Kale.
Równowartość 610 mln euro będzie pierwszą inwestycją morskiej energetyki wiatrowej w Polsce i jedną z największych na świecie. Jej celem jest przyspieszenie dekarbonizacji energetyki w kraju oraz zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego. Finansowanie jest wspierane przez program InvestEU, którego celem jest zmobilizowanie inwestycji na rzecz priorytetów polityki UE, w tym transformacji ekologicznej.
Rynek zastosowań informatycznych na rzecz dekarbonizacji osiągnął wartość 11 mld USD i dynamicznie rośnie. Technologie informatyczne mają znaczący wpływ na zmniejszenie niekorzystnego oddziaływania statków na środowisko naturalne – twierdzą eksperci Thetius i Inmarsat Maritime i wytyczają 3 kroki cyfrowej dekarbonizacji.
Przemysł budowy statków w Europie jeszcze pracuje. Za 10 lat europejski przemysł produkcji statków może być już tylko historią. Stocznie europejskie są bezbronne wobec praktyk dumpingowych oraz bezpośredniego wsparcia przemysłu stoczniowego przez państwa azjatyckie. Armatorzy europejscy działający pod ochronnym parasolem i często z istotnym wsparciem swoich państw zyski lokują w stoczniach azjatyckich.
Południowokoreańska grupa stoczniowa Samsung Heavy Industries (SHI) nawiązała strategiczne partnerstwo z rodakiem Microsoft Korea, aby zdigitalizować swoje stocznie.
Wrzesień obfituje w wydarzenia sprzyjające rozmowom o przyszłości zarówno polskiej, jak i międzynarodowej gospodarki morskiej. W ubiegłym tygodniu aktywnie uczestniczyliśmy w Targach BaltExpo, a w miniony wtorek i środę włączyliśmy się we współtworzenie 8. edycji Międzynarodowego Kongresu Morskiego. PRS patronował tegorocznym rozmowom toczącym się podczas wydarzenia.
Przemysł morski staje się coraz bardziej zależny od zaawansowanych technologii. Transformacja cyfrowa wpływa praktycznie na wszystkie elementy tego sektora, od całych systemów po pojedyncze urządzenia.
– Transformacja cyfrowa przemysłu to nasz as w rękawie, ponieważ Polska ma ogromny potencjał. Jeśli odważnie zagramy tą kartą, to nasza gospodarka szybko odrobi straty po pandemii koronawirusa i możemy też stać się liderem reindustrializacji w Europie – mówi Dawid Solak z Platformy Przemysłu Przyszłości. Jak wskazuje, pandemia COVID-19 okazała się katalizatorem, który skłonił polskie firmy do przyspieszenia cyfrowej transformacji, ale nadal jedną z głównych barier dla tego procesu pozostaje brak pracowników o odpowiednich kompete
Komisja ds. Tuńczyka na Oceanie Indyjskim osiągnęła porozumienie w sprawie zrównoważonego rybołówstwa
Dzień Dostawców na Konferencji PSEW2024 – międzynarodowa współpraca na rzecz silnego przemysłu wiatrowego w Europie
W gdyńskiej stoczni Crist S.A. rozpoczęła się budowa kolejnego statku do obsługi morskich farm wiatrowych
Konferencja „Sztuczna inteligencja w kosmosie i na morzu” już 23 maja
Nie jeden a dwa? W wyniku ukraińskiego ataku miał ucierpieć jeszcze inny rosyjski okręt
Finowie wytyczają nowy kurs statkiem Electramar. Stocznie z UE i Dalekiego Wschodu za burtą